Americká FAA - nová providla pro SUAS
Americká FAA (obdoba našeho ÚCL) dnes, překvapivě, zveřejnila nová pravidla pro malé bezpilotní letadla do 24kg. Očekávalo se, že budou velmi přísná a restriktivní a opak je pravdou. Podle uniklých dokumentů se tak FAA rozhodla zejména po zvážení dopadu příliš restriktivní politika na ekonomiku a vzhledem k budoucímu významu nasazení malých bezpilotních letadel. Předpokládá se, že zveřejněný návrh se stane zákonem, po připomínkovém řízení, během 12-18 měsíců.
Takže jaká jsou navržená pravidla:
Položka | Malá bezpilotní letadla do 24kg (SUAS) | Mikro bezpilotní letadla |
Definice malého bezpilotního letadla | do 55lb (24kg) | do 4,4lb (2kg) |
Maximální výška nad zemí | do 500 feet | do 400 feet |
Vzdušný prostor - limity | s ATC povolením do prostorů B,C a D. Volně v prostoru G | volně pouze v prostoru G |
Vzdálenost od lidí a staveb | nepovoluje létat nad lidmi, kteří nejsou zahrnutí do provozu bezpilotního letadla (pokud nejsou krytí stavbou) | létat nad lidmi se dovoluje |
Možnost rozšířit operační prostor | ano z lodě | ne |
Autonomní provoz | ano | ne |
Letecké znalosti vyžadovány | ano, aplikující by byl přezkoušen | ano, aplikující by se sám otestoval |
FPV povoleno | ano, za předpokladu, že operátor stale vidí bezpilotní letadlo | ne |
Trénink operátora vyžadován | ne | ne |
Trénink pozorovatele vyžadován | ne | ne |
Certifikace operátora vyžadována (obdoba povolení k létaní, registrace) | ano (musí úspěšně složit základní test leteckých znalostí SUAV) | ano (test není požadován) |
Bezpečnostní kontrola před startem (zvážení rizik) | ano | ano |
Provoz v okruhu 5 mil kolem letiště | ano | ano |
Pojištění zodpovědnosti | ne | ne |
Provoz v obydlených územích (města) | ano | ano |
Provoz jen přes den | ano | ano |
Letadlo musí být vyrobeno z křehkých materiálů | ne | ano |
Pravidla jsou v mnoha bodech méně přísná, než v jiných zemích, včetně České republiky. Rozdíl oproti u nás vyžadovaným pravidlům je například v:
- malá bezpilotní letadla do 2kg mohou nad lidi, u nás v žádné hmotnostní kategorii nemohou nad nezúčastněné lidi)
- pojištění zodpovědnosti není třeba (u nás ano)
- bezpilotní letadla do 24kg mohou nad města (u nás ne bez udělení výjimky ÚCL)
Pokud vás zajímá více, zde je odkaz na FAA, včetně navržených pravidel.
Zajímavý vývoj, který málokdo čekal. Uvidíme, jak zareaguje Evropa a tedy, v rámci harmonizace, Česká republika.