přeskočit k navigaci »

Zde se nacházíte: Úvod » Aktuality » Aktuálně » První seminář asociace - komunikace, legislativa i nové stroje

První seminář asociace - komunikace, legislativa i nové stroje

25.02.2015

kategorie: Aktuálně | autor: Tomáš Hájek

 
 

Historicky první seminář na téma bezpilotních letadel pořádaný naší Českou asociací profesionálních provozovatelů bezpilotních letadel (APBL) slavil úspěch. Sál tenisového klubu TJ Žižkov II v Praze v úterý 24. února 2015 zaplnilo přes šedesát členů asociace i příznivců bezpilotních letadel a copter z řad veřejnosti. Pro všechny byly připraveny zajímavé a užitečné informace, které jim přišli předat profesionálové a odborníci v této dynamicky se rozvíjející oblasti.

Po krátkém úvodu předsedy asociace Petra Lněničky se program rozjel naplno. Jako první před účastníky předstoupil David Balhar z oddělení bezpilotních systémů na Úřadu pro civilní letectví. Ta pravá osoba z instituce, se kterou každý, kdo se provozování bezpilotních systémů chce věnovat opravdu profesionálně, musí přijít do kontaktu.

V asi hodinovém vystoupení David Balhar shrnul zákonem stanovené podmínky provozování multicopter a jiných bezpilotních systémů. Mluvilo se velmi konkrétně o tom, kde je možné a za jakých podmínek létat s multicopterami a dalšími bezpilotními stroji. Jsem si jist, že pro většinu účastníků to byly přínosné informace, které jim pomohou lépe se orientovat v oblasti profi provozu bezpilotních systémů. V první části prezentace zmínil zástupce ÚCL orientační podmínky provozu UAV a také představil stručný přehled základních omezení pro létání s UAV. “Předpokládáme, že rámec provozu bezpilotních systémů v České republice budeme postupně doplňovat o výkladové materiály, formuláře návody a praktické informace, abychom všem umožnili se v této oblasti lépe orientovat. Postupně také budeme sledovat další vývoj národních a mezinárodních požadavků s ohledem na provozní zkušenosti, včetně novely zákona o civilním letectví, “ vysvětlil David Balhar.

V druhé části vystoupení David Balhar shrnul pro všechny, kdo se rozhodují pro získání některého stupně povolení k létání s bezpilotními letadly, vše potřebné. Každý účastník se také mohl v prezentaci seznámit s vzhledem veškerých formulářů, které pro získání povolení bude muset vyplnit. David Balhar vysvětlil, jak s úřadem správně komunikovat. Mluvilo se především o postupu k získání povolení pro Letecké práce, ale také o novém ceníku správních poplatků nebo o tom, jak úřad řeší přestupky.

Další dopolední prezentace byla zaměřena na profi výrobky nabízené slovenskou společností UAVONIC. Trojice sympatických kolegů ze Slovenska Robert Uhrin, Juraj Dudáš a Marek Béneš představila dva menší stroje americké společnosti 3D robotics. Následovaly coptery pekingské firmy Zero Tech s redundantními řídícími jednotkami (vyžadovanými například pro provoz UAV v Rakousku) a padákovým systémem, který je v poslední době velmi diskutovaným bezpečnostním prvkem u bezpilotních letadel. Přestože zatím v ČR není žádný takový systém certifikovaný, je na jeho použití při provozu bezpilotních letadel Úřadem pro civilní letectví pohlíženo pozitivně.  “Přestože tento padákový systém ani systém Dropsafe od DJI představený později zástupcem firmy Pelikán nezbrzdí pád zejména těžších copter na bezpečnou rychlost, mluví se o pádu v rychlosti 9m/s, je to další krok k bezpečnějším strojům,” poznamenal k padákovým systémům předseda asociace Petr Lněnička.

Slovenští kolegové při své prezentaci zmínili také další zajímavou možnost, použít gimbaly použité na copterách Zero Tech také samostatně pro “pozemní” provoz stejně jako velmi flexibilní dostupnost náhradních dílů.

Po pauze na oběd byla účastníkům krátce představena profesionální UAV technika Gryphon Dynamics. Skutečně velké stroje jsou konstruovány na dlouhý letový čas a velkou zátěž.  Tři stroje této společnosti bylo možné si dokonce prohlédnout přímo na semináři a zeptat se pilotů na první zkušenosti s testovacím provozem.

Poté přišel na řadu zástupce firmy Daniel Pelikán s novinkou společnosti DJI, strojem Inspire 1. Hovořilo se zejména o letových schopnostech, velmi kvalitní 4K kameře, která je součástí coptery i dalších novinkách, které stroj oproti svým předchůdcům přináší. Zmíněna byla také skutečnost, že stroj vzhledem k současné právní úpravě nelze Inspire registrovat u ÚCL, protože není možné funkci failsafe nastavit tak, aby coptera po ztrátě signálu začala na místě klesat k zemi. Podle vyjádření Davida Balhara z ÚCL se touto skutečností budou na úřadě zabývat. Zmínil možnost oslovit výrobce s žádostí o doplnění této funkce při aktualizaci softwaru stroje.

Představen byl také nový padákový systém DJI Dropsafe. Systém s nejkratší reakční dobou na trhu, padák je vystřelen během zlomku vteřiny, je vhodnější zejména pro menší coptery. Padák obsažený v kapsli je totiž příliš malý, aby výrazně zbrzdil pád třeba sedmikilogramového nebo těžšího stroje.

Jako poslední přednášející se na semináři představil Jiří Pištěk. Zkušený pilot, řídící letového provozu na letišti Ruzyně a fotograf využívající bezpilotní letadla již od roku 1998. Seznámil účastníky semináře s řadou praktických dovedností, které je třeba mít zejména při komunikaci s řízením letového provozu a AFIS. Zmínil také situace, kdy je třeba let s UAV koordinovat s letištěm, poskytl všem praktický návod, jak to udělat, upozornil na chyby, kterých se lze dopustit.

Reakce na první seminář APBL byly velmi pozivnivní. Mnoho účastníků pochválilo možnost být na semináři, přestože nejsou členy asociace. Všichni však ocenili nabitý program a profesionální přístup všech diskutujících. Už teď se připravuje další seminář, který by se měl uskutečnit během dubna 2015. Podrobné informace o jeho konání a programu najdete na stránkách České asociace profesionálních provozovatelů bezpilotních letadel.

Tomáš Hájek (ze společnosti SKYSHOT, která je členem České asociace profesionálních provozovatelů bezpilotních letadel)

 

« zpět na seznam aktualit

 
 
 
APBL

Předseda Asociace a člen výboru:
Petr Lněnička za Vertical Images s.r.o.
Tel.: +420 777 204 558
E-mail: p.lnenicka@apbl.cz